מהו תקן iso 80369 וכיצד מטמיעים אותו בבתי החולים ?

אין דבר חשוב יותר מחיי אדם ועל כולנו מוטלת האחריות לעשות כל שביכולתנו על מנת לשמור על חייהם של הסובבים אותנו, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בבתי חולים.

בדיוק בשביל זה קיימים תקנים מחייבים שמעירים את תשומת לבנו לנושאים שיכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות, בדיוק כמו תקן ISO 80368.

מה בדיוק קובע התקן?

ראשית כדאי לדעת שמדובר בתקן עולמי שבעצם מוגדר על ידי הגוף הבינלאומי לתקינה. התקן, שמטרתו להפחית את הסיכונים הקיימים בחיבורים שגויים של צנרת ואמצעים שונים בבתי חולים, מבדיל בין מערכות שלא קשורות האחת לשנייה ומבצע הפרדה פיזית שלהן. ההפרדה הנעשית באמצעות מחברים ייחודיים לכל יישום רפואי שונה מובילה לפחות טעויות אנוש ובשורה התחתונה מצילה חיים.

כלומר, במסגרת הטיפולים השונים הניתנים בבתי החולים ישנם מעברים של גזים ונוזלים אל חלק מהחולים. המעברים הללו מועדים לפורענות מאחר וטעויות אנוש קורות ויקרו, ולא פעם מתבצעים חיבורים שגויים וחולים מקבלים תרופות וטיפולים שאינם להם, והמערכת תפקידה להפחית את המקרים הללו ככל הניתן, וזה יתבצע באמצעות הטמעת תקן ISO 80369.

אילו תתי תקנים קיימים?

בתוך העולם הענק הזה של האיזו קיים תתי תקנים המתייחסים למערכות ספציפיות כגון איזו 80369-6 המתייחס לנושאים של הרדמה פריפריאלית. בתקן נקבע אילו מוצרים מותאמים להפחתת הסיכון בפרוצדורות מסוג זה.

תת תקן ISO80369-3 מתייחס לנושאים של הזנת החולים ומתן תרופות באמצעים כגון מזרקים, זונדות וכד'. בתוך תת התקן כלולים מחברים ומתאמים העומדים בתקינה ויכולים להפחית את הטעויות בתחומים הללו.

ישנם תתי תחומים נוספים עליהם לא נרחיב את היריעה במאמר זה.

איך נערכים להטמעת התקן כבר היום?

האחריות הרבה הניצבת על כתפיהם של מקבלי ההחלטות במסגרת הרפואית היא עצומה, אך בדיוק בשביל זה קיימות מערכות המנסות להקל ולהפחית מהטעויות השונות שיכולות להוסיף עוד לחץ למערכת.

לכן, כבר היום כדאי להתחיל ולאמץ תקינה עולמית משמעותית כגון איזו 80369 וניתן לעשות זאת בקלות באמצעות חברות ציוד רפואי מובילות. מספר קטן של חברות בישראל כבר נערכו להטעמת התקן בבתי חולים ומאפשרות את היישום שלו בצורה חלקה ופשוטה. אותן חברות מלוות את הצוות הרפואי, מייעצות ולו ומספקות את כל הציוד הנדרש להטמעת התקן.

מה נדרש ממקבלי ההחלטות? להבין את העתיד העומד לבוא כבר בהווה ולפעול בכל יכולתם לשמור על חיי אדם ולהציל אנשים מסיכונים מיותרים. 

לסיכום

לא מתפשרים על סיכונים מיותרים ועושים כל שניתן על מנת לפעול ביעילות ובנחישות להצלת חיי אדם. תקן iso 80369 הוא בדיוק מסוג הדברים שמאפשרים לנו בקלות רבה ובעלות נמוכה יחסית לפעול לטובת חייהם של מטופלים. מדובר על תקן שכבר מוטמע בבתי חולים מסביב לעולם והגיע הזמן שהוא יעשה עלייה ארצה.