איזה ציוד אורטופדי יכול לעזור בשיקום אחרי פציעות?

הטכנולוגיות שלא מפסיקות להשתכלל מובילות לייצור ציוד רפואי מתקדם ומועיל במיוחד – בין אם מדובר על מערכת אנדוסקופית, דפיברילטורים מסוגים שונים, מערכת ציסטוסקופיה, מוניטור הרדמה ועוד מכשירים רבים. אך גם בתחום האורטופדיה, הטכנולוגיה "אינה קופאת על שמריה" וישנו ציוד רב שעשוי לסייע למי שמשתקמים אחרי פציעה וגם למי שסובלים מכאב בגב, בצוואר, בכתפיים, במרפקים, בברכיים ובמקומות נוספים בגוף.

חד אופן אקטיבי

דוגמה אחת של ציוד אורטופדי ייעודי היא חד אופן אקטיבי. מכשיר זה כולל דוושות שמאפשרות להפעיל את הרגליים ובמידת הצורך גם את הידיים. שימוש בציוד זה מחזק את השרירים הרלוונטיים ובנוסף גם משפר את זרימת הדם באזור, כשניתן לקבוע את רמת הקושי ובהתאם את מידת האפקטיביות של כל תרגול ותרגול.

מתקן למתיחה צווארית

מכשיר שהוא מעין חגורה אשר מאפשרת לחזק שרירים בצוואר וגם בעמוד השדרה, למתוח את אותם שרירים ולחזק את החוליות החשובות. בין השאר ניתן לטפל בעזרת החגורה למתיחת הצוואר בדיסקים בין חולייתיים צוואריים, במצבים כגון ספונדילוליסטזיס, עקמת והיפרפלזיה של חוליה בעמוד השדרה הצווארי

תומכי מרפק

תומך אורטופדי מיוחד שמתאים מאוד לכדורסלנים וטניסאים שסובלים מפגיעה במפרק רגיש זה (למשל "מרפק טניס"). גם כשנדרשת מנוחה של המרפק לאחר ניתוח ואסור לכופף אותו חשוב מאוד להשתמש בתומך איכותי. התמיכה מושגת בזכות פסי מתכת אשר משולבים בתוך ההתקן וכמו כן ניתן לבחור את המידות של התומך.

עוד מוצר אורטופדי הקשור למפרק המועד לפורענות הוא מגן מרפק – מוצר שמייצר לחץ מדויק ששומר על האזור ומגן על המרפק מפני חבטות וגם פציעות. המגן גם שומר על חום הגוף סביב המפרק, ובזכות הגמישות שלו הוא לא מגביל את התנועה ונוח מאוד ללבישה.

חגורת גב אורטופדית

חגורה אורטופדית משפיעה לטובה על האיבר הכל כך רגיש במספר דרכים: ראשית היא מיישרת מקטעים סוררים בעמוד השדרה שלא מיושרים בנקודה המדויקת ועל כן מייצרים מתח עצבי וכאבים. פעולה שנייה היא תמיכה בחוליות, בגידים, בדיסקים, ברצועות ובשרירים שמרכיבים את עמוד השדרה והקלה על העומס שמוטל עליו. בחלק מהמקרים תתבצע גם פעולת משיכה כדי לספק כוח מנוגד לכוח המשיכה של כדור הארץ. סוגים אחרים כוללים התקנים מרפאים ודוגמה טובה לכך היא כרית חמה, ועוד דרך שבה חגורות גב אורטופדיות מסייעות למי שסובלים מכאבי גב היא הגבלת טווח התנועה של עמוד השדרה.

איך להשתמש נכון בציוד הטוב ביותר הקיים?

על-מנת להפיק מקסימום תועלת מהציוד האורטופדי הקיים כיום, ולעשות זאת באופן בטוח לחלוטין, חשוב קודם כל להגיע לאורטופד מנוסה. גם מכון אורטופדי שעובדים בו אנשי מקצוע מיומנים ובקיאים יכול לעזור בבחירת הפריטים הנכונים עבור כל אחד ואחת, בהתאם למצוקות שאיתן הם מתמודדים ולמאפיינים נוספים כמו יכולות פיזיות, מבנה הגוף ועוד.

ציוד איכותי ובטיחותי הוא ההבדל בין ריפוי ושיקום לבין המשך הכאבים והסבל, ולכן כדאי להיעזר בו.

המאמר באדיבות מכון אורטופדי עקב אכילס: https://www.achilles.co.il/

ציוד אורתופדי - מאיר רוז מדיקל